Yoga & bevægelse

Vores ugentlige holdplan byder på et bredt udvalg af yogaformer, træning, dans, åndedræt og meditation. Vi har inviteret de bedste undervisere indenfor og glæder os til at guide dig til en sundere, glade og stærkere krop, samt et afbalanceret sind.

Hold markeret med en * er særligt gode for begyndere.

Power yoga er en dynamisk yogaform, hvor der ikke er pauser imellem hver yogastilling. Pulsen kommer op, og der skabes flow i kroppen under de styrkende sekvenser. Der er vedvarende fokus på åndedræt, flow, smidighed og styrke.

Dette hold er for øvede.

Yoga reset er en ny fredagsklasse med Illona Marquard, som har til formål at nulstille kroppen, sindet og nervesystemet, så du kan indlede weekenden med ny energi, nærvær og ro. Undervisningen består af effektfulde yogiske teknikker herunder åndedrætsøvelser, dynamisk bevægelse med inspiration fra kundaliniyogaen, yin yoga stræk og yoga nidra.

Yoga Nidra betyder yogiens søvn, og kan have en dyb healende virkning. Det meste af undervisningen foregår liggende.

Du vil kunne opleve en meditativ tilstand, hvor du kommer dybt ind i afspændingen og bevidstheden og får fat i Theta hjernebølger, som er med til at give krop, sind og sjæl en skøn restitution.

Der bruges af og til aromaterapi og behageligt musik i timerne.Timerne starter ofte med åndedrætsøvelser og blid bevægelse.

“Husk varmt tøj, da kroppens temperatur sænkes i den dybe afspænding”

På vores yin yoga hold handler det om afspænding, grounding og at strække dit bindevæv, så du får en mere fleksibel krop. Yin yogaen har, som navnet angiver, en mere feminin tilgang til yoga båret af vores yin energi, hvor stillingerne påvirker dine meridianbaner, energiflowet i kroppen og  organerne. Du befinder dig normalt i 3-5 minutter i en yogastilling, hvilket kan synes som lang tid, men når først du vender dig til det, føles det vidunderligt at få lov at give slip og at have god tid til det.

På dette hold laver vi forebyggende yoga, så kroppen holdes sund og på lang sigt har mindre risiko for at få skader.

I yogaprogrammet varmes alle kroppens led op og du mærker gradvist hvordan din krop bliver mere bevægelig og smidig.

Yogaen er mere dynamisk og du vil få masser af varme og velvære i krop og sind, så du kan gå ud og møde verden med mere energi.

Øvelserne laves stående, siddende og liggende og alle kan være med. Mange af øvelserne kan også laves på en stol hvis det fungerer bedre.

Denne time er til dig der vil opbygge styrke og bevægelighed indefra. Fokus er på at aktivere, og styrke kroppens fundamentale muskler. Resultatet er en træning, hvor du vil opleve en forbedret kropsholdning og friere åndedræt. Alle kan være med, og træningen er især velegnet til dig, der oplever tilbagevendende skader og skavanker. Afsluttes med meditation.

Et hold hvor vi laver meget bløde bevægelser, der smører og frigør led og muskler. Vi arbejder med åndedrættet og som regel med restorative stillinger. Vi afslutter altid med en afspænding. Et hold med tindrende nærvær, et smil på læben og omsorgsfuld undervisning. Alle kan være med.

Her arbejder du med hele kroppen og aktiverer alle led og muskelgrupper. Du vedligeholder din krop og holder dit energiniveau og livsglæde oppe. En omgang grundtræning vil svare til at få en behandling af kroppen, hvorfor flere benytter denne træningsform til at holde krop og sind ved lige.

Et dansekoncept uden fancy koreografi, blot simpel bevægelse gjort på din måde, med din stil på en måde, der føles rigtigt i DIN krop. Groove er en danseklasse, hvor du lærer enkel og let koreografi fra en række forskellige stilarter som: Hip Hop, Urban, House, Jazz, Bollywood, Latin, Afrika, Contemporary, Swing, Disco og mange flere… Groove er en helt fantastisk træningsform, der ved brug af simple dansetrin, træner ALLE kroppens muskelgrupper, giver høj puls, muskeltræning, smidighed og balance. Groove udvikler også din kreativitet!

Vi mødes på parkeringspladsen og bevæger os videre i området omkring AYA House. Vi standser undervejs og laver øvelser, hvor naturen indgår som element. Der vil være en funktionel tilgang til kroppen og øvelserne er en vekselvirkning mellem styrke, dynamik, balance og en smule puls. Integreret i den fysiske træning er komponenter af åndedrætsopmærksomhed samt naturterapi. Alle kan være med. Løb og hop er ikke et must. Der er også plads til lunteløb og rask gang. Vi tilbagelægger max. 1 km i alt under hele træningen.

Filosofien bag Vinyasa flow handler om at alting er midlertidig, evig foranderligt. Din krop forberedes i et roligt tempo på dit flow, hvor klassiske yogastillinger kædes sammen og du bevæger dig i de forskellige stillinger på din yogamåtte i takt med din vejrtrækning. Det er et varieret flow med afvekslende yogastillinger, hvor du vil opleve den sunde kombination af styrke, puls, smidighed og bevægelse til gavn for hele kroppen. Alle kan være med, udvikle sig i eget tempo  uden at forcere noget.

Kundalini Yoga er en aktiv og dynamisk yogaform, der styrker kroppen, balancerer nervesystemet og giver en meditativ oplevelse af nærvær.

Gennem fysiske øvelser, åndedrætsøvelser, meditation og mantra aktiveres kroppens energisystem herunder både flowet af livsenergi i kroppens meridianbaner (prana) og kundalini- eller bevidsthedsenergien i rygsøjlen. Dette giver en udrensende, vitaliserende og helende effekt på krop, sind og ånd.

Yogaformen er også kendt for at balancere hormonsystemet ved fx overgangsalderen. Kundalini Yoga kaldes også hverdagens Yoga, da det er en praksis som er designet til at virke ekstremt effektivt på kort tid, så man med simple øvelser kan opnå en stor effekt i hverdagslivet.

Alle kan følge med uanset, hvilket niveau, du befinder dig på.

Er du ude efter en rolig yogatime med pauser mellem stillingerne, er Hatha yoga et godt valg. Der er tid til og fokus på, at du udfører hver enkelt Hatha yogastilling korrekt og på dit niveau. Hatha Yoga er altså en bred betegnelse, og derfor kan de enkelte yogatimer i Hatha yoga-kategorien variere meget fra lærer til lærer og session til session. Hatha Yoga adskiller sig fra Flow Yoga ved at være én stilling ad gangen, og ikke flere i en serie.

Outdoor træning er funktionel træning med fokus på holdning, at styrke de indre muskler og smidighed. God styrketræning for hele kroppen. Vi arbejder med bold, elastik og egen kropsvægt til god musik og højt humør. Alle kan være med! Vi er ude, når vejret tillader det, så medbring tøj efter vejret og eget liggeunderlag.

MediYoga – medicinsk yoga er grundlagt i 1995 og udviklet af Göran Boll på IMY, Instituttet for Medicinsk Yoga, i Stockholm. MediYoga udspringer af klassisk Kundalini Yoga, og minder meget om Kundalinien med fokus på mantraer, dynamisk åndedræt og skiftende temaer. MediYoga er Kundalini Yoga, der er blevet forsket på, som med tydelig evidens beviser, at yogaen har en rigtig god virkning på bla. rygpatienter og hjertepatienter i rehabilitering og i forebyggelse mod nye blodpropper. MediYoga er også et særdeles effektivt værktøj mod stress, udbrændthed og andre ubalancer, og det er enkelt at anvende og for alle.

På dette hold laver der forebyggende yoga, så kroppen holdes sund og på lang sigt har mindre risiko for at få skader. I yogaprogrammet varmes alle kroppens led op og du mærker gradvist hvordan din krop bliver mere bevægelig og smidig. Yogaen er mere dynamisk og du vil få masser af varme og velvære i krop og sind, så du kan gå ud og møde verden med mere energi.

Øvelserne laves stående, siddende og liggende og alle kan være med. Mange af øvelserne kan også laves på en stol hvis det fungerer bedre.

Yinpower handler om ro, indre balance og robusthed. Power definerer aktiviteten i øvelsen, hvilket betyder at der virkelig skal arbejdes i øvelserne, for at opnå et resultat. Gennem Yinpower vil du opleve at du får mere energi, bliver stærkere og finder ro til kernen, gennem de 3 yin instrumenter: fordøjelse, udrensning og søvn. Alle kan være med, du er i øvelserne i 3-5 minutter, der består mest af siddende og liggende øvelser.

Pilates er træning i samklang med et dybt bevidst åndedræt.

Bevægelserne er flydende og præcise. Det overliggende mål er at opbygge et stærkt og stabilt kropscenter, samtidig med at hele kroppen trænes ballanceret. Styrke og bevidsthed til core musklerne tættest på din rygsøjle stimuleres.

Alle kan være med, du er i øvelserne i 3-5 minutter, der består mest af siddende og liggende øvelser.

Idet du koncentrer dig om kroppen og bevægelserne, tømmes hovedet for andre tanker. Der indtræder en følelse af styrke og ligevægt.

Træningen blev udviklet af Joseph H. Pilates for ca. 100 år siden, og bruges i dag, som dengang, til både træning og genoptræning af kroppen, da Pilates styrker musklerne og samtidig er skånsomt for kroppen. Pilates er tilpasset moderne viden, og programmet består i dag af mere end 500 øvelser.

Der er 6 grundliggende principper:

Flydende Bevægelser

Centrering – bevægelserne udspringer fra kroppens centrum

Åndedræt

Kontrol – bevægelserne udføres med bevidsthed

Præcision – guides så du få fat i de ønskede muskler i øvelserne

Koncentration – gå ind i oplevelsen, efterfølgende føles det opkvikkende og afspændt

I Pilates trænes musklerne balanceret indefra og ud, core musklerne styrkes, samtidig med at hele kroppen bliver stærkere.

Denne klasse foregår liggende og med tid til at hvile i forskellige stillinger. Det er for dig, som ønsker at komme helt ned i gear.

Fokus er på at skabe ro i krop og sind og balance i dit nervesystem.

Stillingerne er blide, behagelige og tilpasset, så du får mest mulig afspænding og afslapning ud af dem.

Restorativ yoga er en yogaform, hvor der bruges hjælpemidler som tæpper, pøllepuder, bælter, øjenpuder og blokke.

Hver enkelt stilling holdes længe – ofte fra cirka 5 minutter og op til omkring 20 minutter.

En restorativ yoga-session kan variere fra at bestå af blot én enkelt stilling til flere, og ofte er stillingerne kombineret med åndedrætsøvelser og meditation.

Alle kan være med.

Dine undervisere

Mød vores mange dygtige og kvalificerede underviser samt læs om de forskellige yogaformer.

Jenny Lundberg

Priser & medlemskab

Læs mere om priser og de forskellige medlemsskabs typer.Kontakt os endelig hvis du har brug for vores vejledning.
Vi har alt udstyr til din rådighed (måtter, blokke, bolsters, remme, øjenpuder, tæpper), så det eneste du skal gøre er at møde op og nyde din yogatime.