Yoga & Bevægelse

 

Vores ugentlige holdplan byder på et bredt udvalg af yogaformer, træning, dans, åndedræt og meditation.

Vi har inviteret de bedste undervisere indenfor og glæder os til at guide dig til en sundere, glade og stærkere krop, samt et afbalanceret sind.



Hold markeret med en * er særligt gode for begyndere.

 

 

Dette yogahold er for én forælder og et barn i alderen 4-9 år, som sammen laver klassiske yogastillinger, twist og balance. Som familie bliver I udfordret til at være sammen på en sjov, nærværende og givende måde. I hverdagen har vi mange gøremål, hver for sig. Når vi laver familieyoga er det tid til at være sammen også mens vi finder vores eget rum. Yoga er sundhed og velvære, både fysisk og psykisk for hele familien.

I Tridosha Yoga integreres viden om Ayurvedas tre Doshaer eller grundlæggende livsenergier, kaldet Vata, Pitta og Kapha samt hvad der skal til for at balancere disse. Undervisningen er en kombination af åndedrætsøvelser, yoga stillinger, yoga nidra, aromaterapi, mantraer/musik og viden om tidspunkter til at støtte dig til balance i dine Doshaer. Du går fra timen afslappet og fuldt nærværende.

Dette morgenhold kaldes for “Mmm”, som er en forkortelse for Morgen Mobilitet & Meditation. Holdet kickstarter din dag med et dynamisk mobiliserende yogaprogram som giver masser af varme, bevægelighed og velvære i kroppen. Dette efterfølges af en guidet meditation, som giver dig ro og balance i sindet. Du får en behagelig følelse i krop og sind, så du kan gå ud og møde verden på en mindful måde. Alle kan være med.

Denne time er til dig der vil opbygge styrke og bevægelighed indefra. Fokus er på at aktivere, og styrke kroppens fundamentale muskler. Resultatet er en træning, hvor du vil opleve en forbedret kropsholdning og friere åndedræt. Alle kan være med, og træningen er især velegnet til dig, der oplever tilbagevendende skader og skavanker. Afsluttes med meditation.

Et hold hvor vi laver meget bløde bevægelser, der smører og frigør led og muskler. Vi arbejder med åndedrættet og som regel med restorative stillinger. Vi afslutter altid med en afspænding. Et hold med tindrende nærvær, et smil på læben og omsorgsfuld undervisning. Alle kan være med.

På vores yin yoga hold handler det om afspænding, grounding og at strække dit bindevæv, så du får en mere fleksibel krop. Yin yogaen har, som navnet angiver, en mere feminin tilgang til yoga båret af vores yin energi, hvor stillingerne påvirker dine meridianbaner, energiflowet i kroppen og  organerne. Du befinder dig normalt i 3-5 minutter i en yogastilling, hvilket kan synes som lang tid, men når først du vender dig til det, føles det vidunderligt at få lov at give slip og at have god tid til det. 

Her arbejder du med hele kroppen og aktiverer alle led og muskelgrupper. Du vedligeholder din krop og holder dit energiniveau og livsglæde oppe. En omgang grundtræning vil svare til at få en behandling af kroppen, hvorfor flere benytter denne træningsform til at holde krop og sind ved lige.

Et dansekoncept uden fancy koreografi, blot simpel bevægelse gjort på din måde, med din stil på en måde, der føles rigtigt i DIN krop. Groove er en danseklasse, hvor du lærer enkel og let koreografi fra en række forskellige stilarter som: Hip Hop, Urban, House, Jazz, Bollywood, Latin, Afrika, Contemporary, Swing, Disco og mange flere… Groove er en helt fantastisk træningsform, der ved brug af simple dansetrin, træner ALLE kroppens muskelgrupper, giver høj puls, muskeltræning, smidighed og balance. Groove udvikler også din kreativitet! 

På dette hold bliver du introduceret til qigong.  Der vil være blid opvarmning og introduktion til grundlæggende qigong øvelser og vi tager hul på den verdenskendte og smukke qigong serie, Shi Er Fa. Qi betyder energi eller livskraft. Gong betyder at kultivere eller bevæge. Qi Gong er meditation i bevægelse. Du udfører enkle, bløde og naturlige bevægelser i et langsomt meditativt tempo, hvor du samtidig integrerer åndedræt, koncentration og bevægelse. Bevægelserne er så rolige og nænsomme, at alle kan være med, og hvis du har skavanker, kan øvelserne justeres, så de passer til dig. Denne bevægelsesform er ligeledes formidabel til genoptræning. Du kan med fordel have indesko på undervejs.

Vi mødes på parkeringspladsen og bevæger os videre i området omkring AYA House. Vi standser undervejs og laver øvelser, hvor naturen indgår som element. Der vil være en funktionel tilgang til kroppen og øvelserne er en vekselvirkning mellem styrke, dynamik, balance og en smule puls. Integreret i den fysiske træning er komponenter af åndedrætsopmærksomhed samt naturterapi. Alle kan være med. Løb og hop er ikke et must. Der er også plads til lunteløb og rask gang. Vi tilbagelægger max. 1 km i alt under hele træningen.

Filosofien bag Vinyasa flow handler om at alting er midlertidig, evig foranderligt. Din krop forberedes i et roligt tempo på dit flow, hvor klassiske yogastillinger kædes sammen og du bevæger dig i de forskellige stillinger på din yogamåtte i takt med din vejrtrækning. Det er et varieret flow med afvekslende yogastillinger, hvor du vil opleve den sunde kombination af styrke, puls, smidighed og bevægelse til gavn for hele kroppen. Alle kan være med, udvikle sig i eget tempo  uden at forcere noget.

Kundalini Yoga er en aktiv og dynamisk yogaform, der styrker nervesystemet. Med fysiske øvelser, åndedrætsøvelser, meditationer samt Mantraer aktiveres kroppens energisystemer (meridianer og chakraer) og der sættes der gang i kroppens naturlige energiflow. Effekten giver en udrensende, vitaliserende og helende virkning for krop, sind og ånd. Kundalini Yoga kaldes også hverdagens Yoga, hvor nemme øvelser bringer en effekt, som rækker langt ud over yogamåtten. Alle kan følge med uanset, hvilket Yoga niveau, du befinder dig på. Kundalini kaldes også bevidsthedens Yoga.

Er du ude efter en rolig yogatime med pauser mellem stillingerne, er Hatha yoga et godt valg. Der er tid til og fokus på, at du udfører hver enkelt Hatha yogastilling korrekt og på dit niveau. Hatha Yoga er altså en bred betegnelse, og derfor kan de enkelte yogatimer i Hatha yoga-kategorien variere meget fra lærer til lærer og session til session. Hatha Yoga adskiller sig fra Flow Yoga ved at være én stilling ad gangen, og ikke flere i en serie.

På dette hold skabes der rum til fordybelse på både et fysisk og psykisk plan. Gennem et blidt og nærende åndedræt, guidet meditation og tankens kraft guides du til at lytte til dig selv, mærke efter og tage dig selv seriøst. Åndedrættet og nærværet i rummet vil være bærende for processerne, der udspiller sig. Sessionen er også velegnet for dig, som kan have svært ved at finde aftenro.

Outdoor træning er funktionel træning med fokus på holdning, at styrke de indre muskler og smidighed. God styrketræning for hele kroppen. Vi arbejder med bold, elastik og egen kropsvægt til god musik og højt humør. Alle kan være med! Vi er ude, når vejret tillader det, så medbring tøj efter vejret og eget liggeunderlag.

MediYoga – medicinsk yoga er grundlagt i 1995 og udviklet af Göran Boll på IMY, Instituttet for Medicinsk Yoga, i Stockholm. MediYoga udspringer af klassisk Kundalini Yoga, og minder meget om Kundalinien med fokus på mantraer, dynamisk åndedræt og skiftende temaer. MediYoga er Kundalini Yoga, der er blevet forsket på, som med tydelig evidens beviser, at yogaen har en rigtig god virkning på bla. rygpatienter og hjertepatienter i rehabilitering og i forebyggelse mod nye blodpropper. MediYoga er også et særdeles effektivt værktøj mod stress, udbrændthed og andre ubalancer, og det er enkelt at anvende og for alle.

SOMA MOVE er en holistisk træning for hele kroppen, og ligesom i yogaen er man barfodet på sin yogamåtte. I 45 minutter arbejder vi igennem forskellige bevægelsesmønstre og har samtidig fokus på vores åndedræt. Vi finder styrke og ro i bevægelserne og arbejder med dem i et lang flow. Træningen forbedrer både smidighed, styrke og stimulerer en krop i balance og et sind i nærvær. Efter de 45 minutter laver vi 10-15 minutters afspænding.

Yoga er med til at hjælpe børn med at tillære sig teknikker, der kan berolige deres nervesystem. Derved kan de opleve en roligere hverdag, hvor de kan udvikle sig til mere psykisk robuste individer, så det bliver nemmere at forholde sig til de udfordringer, som de møder i hverdagen. Yogatimen er opbygget omkring et tema, og er en kombination af yogaøvelser – klassiske – dynamiske – centrerende og afspændende, leg og opmærksomhed på åndedrættet, ritualer, mindfulness, koncentrationsøvelser, sang, historier, rim og remser samt kreativitet. Yogatimen henvender sig til børn fra 5-9 år. Alderen er dog vejledende.

 

Dine undervisere

 

Læs mere

 

Priser &
Medlemskab

 

Læs mere

 

 

 

 

 

Nyhedsbrev

Tilmeld dig AYA HOUSE nyhedsbrev her