Kender du kroppens vigtigste muskel?

 

Ronnie Rasmussen

Psoas er en interessant muskel, faktisk kan man sige, den er kroppens vigtigste muskel, som både kan være din bedste ven eller værste fjende.

 

Det er ikke en mavemuskel, men er en af de dybeste kernemuskler og den eneste, der forbinder rygsøjlen med benene. Det udspringer fra T12 i den nedre thorax-rygsøjle og går hele vejen ned gennem lænden. Derefter passerer den gennem maven til fronten af hoftebenet, hvor den leder Iliacus (som sammen danner Ilio-psoas) og hæfter endelig hele vejen på det øverste indre hjørne af lårbenet.

Psoas er kroppens mest kraftfulde hoftebøjer. Når du går, er det psoas-musklen som initierer bevægelsen til at føre dit bagerste ben fremad og indleder skiftet mellem det forreste og det bageste ben. Så hvis alt fungerer efter kroppens design vil et hvert vellykket trin, du tager, være takket være din psoas-muskel.

Psoas – Når den er bedst og værst

Psoas er en fantastisk muskel, når den er aktiv og stærk. Den hjælper løbere med fart, cyklister til at træde hårdere i pedalerne, svømmere til få mere ud af deres benspark og os alle til at gå med ordentlig gang. I det hele taget indtager en god kropsholdning, når vi sidder ned, går og står.

Omvendt er det er forfærdelig muskel, når den er inaktiv og stram. Her vil andre støttemuskler kompensere og overtage dens funktioner, hvilket resulterer i ubalance og overkompensering i andre områder af kroppen. Nogle af de muskler, der ofte kompenserer for psoas, er de store lårmuskler, som ofte er årsagen til mange knæ-problematikker. Derudover vil en inaktiv og svag psoas forblive i en forkortet tilstand, selv når du står og bevæger dig. Det får bækkenet til at kippe fremover og skaber et svaj i lænderyggen, hvilket fører til komprimering af lændehvirvlerne, der til sidst kan give smerter i lænderyggen.

Psoas – Forbindelse til Diafragma

Diafragma er kroppens primære åndedrætsmuskel, og den er forbundet til din psoas gennem fascia/bindevæv. Mange menneskers åndedræt er forholdsvis overfladisk, hvilket hindrer aktiveringen af psoas. Forbindelsen mellem de to muskler må ikke undervurderes, da lige netop deres forhold er en af hovedkomponenterne i sund holdning i kroppen både fysisk og mentalt.

Derfor er det dybe åndedræt så vigtigt – både under vores træning og i livet generelt.

Aktiver din psoas hos AYA House

Vil du træne din egen psoas og kropsbevidsthed i det hele taget, så kom med til min Fundamental træning eller workshoppen: BeActivated: Aktiver Din Core – læs mere her!

Jeg glæder mig til at møde dig,
Ronnie